Zdravlje

Kako da oporavite organizam nakon praznične trpeze

Bogatoj i nesvakidašnjoj novogodišnjoj trpezi retko ko može da odoli, a nakon nakupljenog velikog broja kalorija u danima koji slede telo je na adekvatan način potrebno vratiti u ravnotežu. Masnu, prženu i začinjenu hranu treba zameniti laganijim obrocima, a kroz proces oporavka tela doći će i do topljenja nakupljenih kilograma.

„Novogodišnji praznici obiluju visokokaloričnom hranom koja sadrži i mnogo nenutritivnih sastojaka, kao što su aditivi, šećeri i slično. Višak slobodnog vremena obično znači i više obroka“, kaže nutricionistkinja dr Marizela Šabanović za portal Klix.ba.

„S druge strane, hrana ima važnu socijalnu komponentu. Ljudi se okupljaju oko stola, druže i stvaraju uspomene. Zato se u danima praznika spremaju najljepša jela. Organizam tada bude opterećen hranom koju možda i ne jedemo tako često, kao što su različiti proizvodi od mesa i pića. Sve ovo neretko dovodi do opterećenja probavnog sistema, posebno jetre, što rezultira probavnim smetnjama i viškom kilograma. Propratne pojave su i glavobolja, nesanica, nadutost i slično. Čak i koža može biti siva i suva“, kaže Šabanovićeva.

Preporučuje se manje kalorična hrana 

Nakon obilne novogodišnje trpeze telo je potrebno vratiti u ravnotežu, te je u danima koji slede preporučljivo konzumiranje manje kalorične hrane.

„Radi brže probave i lakšeg pražnjenja creva u ishranu treba dodati različite supe sa povrćem, biljne čajeve i sveže ceđene sokove. Sve su ovo dobri izvori vitamina, minerala i antioksidanasa. Zanimljivo je da vitamin C i polifenoli iz hrane sprečavaju formiranje štetnih nitrozamina za koje se vezuje nastanak raka. Nitrozamini nastaju delimično iz nitratnih soli koje se nalaze u sastavu mesnih prerađevina koje tako rado jedemo tokom praznika“, navodi Šabanovićeva.

Bogata trpeza neminovno loše utiče na našu crevnu floru, posebno velika količina šećera i zasićenih masnoća, kao i pržena i pohovana hrana. Šabanovićeva kaže da je zbog toga nakon praznika u svoj jelovnik potrebno uvrstiti prirodne probiotike iz jogurta i kiselog kupusa. Kiseli kupus, osim što sadrži dobre bakterije i vitamin C, bogat je i vlaknima koja su probiotici. Probiotici su hrana za dobre crevne bakterije.

„Dobar izbor su i različita variva od povrća pripremljena bez mesa. Ne pretrpavati se. Jesti manje obroke i kretati se. Unositi malo više tečnosti u vidu vode i biljnog čaja. U svim proizvodima od mesa je obično i puno soli. Zato je važno uneti dovoljno vode kako bi se ona izbacila i smanjila nadutost“, savetuje nutricionistkinja.

Naš organizam se veoma brzo obnavlja. Ukoliko se radi o zdravoj osobi koja svesno bira zdrav način života i pravilnu ishranu, već nakon nekoliko dana vratiće se normalan osećaj u probavnom traktu, a Šabanovićeva veruje da će se i nakupljeni kilogrami istopiti.

„Nakon praznika bi bilo dobro izbegavati masnu, začinjenu i prženu hranu. Zaobilaziti slatko i alkohol. Uvrstiti u ishranu što više svežeg voća i povrća, orašaste plodove pa i određene dodatke ishrani koji pomažu jetri. To su, pre svega, biljni preparati na bazi čička i maslačka, kurkuma, alfalipoična kiselina… Preporučuju se čak i tople kupke s eteričnim uljima i morskom solju koje pomažu oporavku kože nakon boravka u zadimljenim prostorijama“, navodi ona.

Lagan obrok i jednostavan napitak 

Nutricionistkinja otkriva i recept za jednostavan napitak koji pospešuje probavu.

„Prokuvajte u 200 mililitara jedan centimetar očišćenog korena đumbira. Iscedite sok od jedne narandže i jednog limuna. Kad se đumbir malo ohladi, sve sastavite. Možete dodati malu kašiku meda. Popijte dva puta u toku dana“, kaže Šabanovićeva.

(Klix.ba)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *